Često postavljena pitanja
Lorem Ipsum dolor sit amet
Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet. Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur sadipscing elitr, sed diam nonumy eirmod tempor invidunt ut labore et dolore magna aliquyam erat, sed diam voluptua. At vero eos et accusam et justo duo dolores et ea rebum. Stet clita kasd gubergren, no sea takimata sanctus est Lorem ipsum dolor sit amet.
Dizalice topline
Radi činjenice da sustav toplovodnog podnog grijanja radi na nižim temperaturama (30 - 45 °C), te da su upravo takve temperature izrazito kompatibilne sa štedljivim režimima rada dizalica topline, porastom primjene dizalica topline i sustavi toplovodnog podnog grijanja učestalo se izvode. Povezivanje sustava toplovodnog podnog grijanja direktno ili posredno, pri čemu u prvom slučaju govorimo o tzv. monoblok, a u drugom o tzv. „split“ izvedbi dizalice topline. Monoblok dizalica topline se sastoji samo od vanjske jedinice i u sebi ima ugrađen hidromodul od kojega nadalje idu vodene cijevi. Dizalica topline u „split“ izvedbi sastoji se od vanjske i unutarnje jedinice koja predstavlja hidromodul, a koje međusobno su povezane freonskim cjevovodima. Od hidromodula nadalje idu vodene cijevi koje su povezane s podnim grijanjem i ostalim elementima sustava (akumulacijski spremnik, prekidni spremnik, pumpe, ventili, etažni razdjelnici podnog grijanja, itd…). Prostorna temperatura podešava se prostornim termostatom nakon čijeg se naloga sustav upućuje po odgovarajućem protokolu. Etažni ormarići podnog grijanja mogu biti u bazičnoj izvedbi s isključivo ručnom armaturom na priključcima pojedinih krugova u podu ili opremljeni više ili manje složenom automatikom i ostalim elementima za ostvarivanje uštede energije i bolju regulaciju protoka. Načini povezivanja sustava podnog grijanja s opremom u ponudi tvrtke Deltron dostupni su u formi hidrauličkih shema na web stranicama tvrtke.
Komponente dizalice topline ili klima uređaja ne mogu raditi bez radne tvari koja u njima cirkulira, a koja se koristi kao medij za prijenos topline. U praksi se kao radne tvari još uvijek najčešće koriste freoni, iako danas postoje i dizalice topline/klima uređaji koji koriste alternativne – najčešće prirodne radne tvari (amonijak, ugljikov dioksid, propan i sl..). Freoni su općenito kemijski spojevi drugih kemijskih elemenata, a u sustavima s kompresorskim tehnologijama hlađenja intenzivno se koriste radi vrlo dobrih termofizikalnih osobina zahvaljujući kojima, u relativno maloj količini i pri promjeni agregatnog stanja iz tekućeg u plinovito i obrnuto, mogu ostvariti značajne rashladne učine.
Freoni su u počecima bili spojevi klora, fluora i ugljika (CFC), u sljedećoj fazi vodika, klora, fluora i ugljika (HCFC), a nakon početka primjene propisa o zaštiti ozonskog omotača iz freona je uklonjen klor, te su od tada do danas u praksi najčešći freoni kao spojevi vodika, fluora i ugljika (HFC).
Ovisno o kombinaciji navedenih kemijskih elemenata freoni imaju različite kemijske sastave, te ih je radi toga u primjeni veliki broj različitih oznaka. U komercijalnom korištenju uobičajeno se koriste „amerikanizirane“ oznake koje počinju slovom R (refrigerant) koje ne daju direktnu informaciju o kemijskom sastavu. Poznajemo tako R410a, R134a, R407c i sl.
Nakon početka primjene propisa vezanih uz umanjenje stakleničkog efekta i globalnog zatopljenja (u EU od 2015.) u praksi su sve češći freoni s umanjenim udjelom floura koji pripadaju HFC ili novijoj HFO skupini radnih tvari (R32, R454b, R513a i sl.).
Freoni ranijih skupina su pri uobičajenoj primjeni nezapaljivi i netoksični, dok se freoni novije HFO skupine svrstavaju u kategoriju minimalno zapaljivih radnih tvari radi koji je potrebna nešto veća pažnja pri manipulaciji kod većih količina. Faktori rizika u ovisnosti o količini punjenja nalaze se u priručnicima i uputama za ugradnju ovakve opreme.
Štetnost današnjih freona po okoliš iskazuje se tzv. GWP koeficijentom ili potencijalom. Ovaj broj govori koliko je puta 1 kg radne tvari štetniji po atmosferu u odnosu na 1 kg CO2. Osim navedenog kod procjene štetnog potencijala u primjeni je iz GWP-a izvedena vrijednost kojom se sadržana količina radne tvari u pojedinom uređaju iskazuje kao ekvivalentno punjenje u tonama CO2 koje bi, ispušteno u atmosferu polučilo jednako štetan učin.
Iako su radne tvari koji oštećuju ozonski omotač već van uporabe, još uvijek se koriste radne tvari koje imaju utjecaj na efekt staklenika i globalno zatopljenje. Utjecaj stakleničkih plinova na staklenički efekt mjeri se relativnim odnosom štetnosti 1 kg takvog plina ispuštenog u atmosferu i iste ispuštene količine CO2. Ovaj se omjer naziva GWP (Global Warming Potential). Budući da svi freoni još uvijek najčešće korištene HFC skupine imaju relativno visoki GWP, nakon početka primjene propisa vezanih uz umanjenje stakleničkog efekta (u EU od 2015.) u praksi su sve češći freoni s umanjenim udjelom floura koji pripadaju HFC ili HFO skupini radnih tvari koje karakteriziraju znatno manje GWP vrijednosti. Jedan od takvih freona je i freon R32 čiji je GWP=675. Osim manjeg utjecaja na okoliš R32 omogućuje bolji prijenos topline čime je postignuta veća energetska učinkovitost uređaja. Freon R32 najčešće se koristi kao zamjena za freon R410a čiji je GWP=2088 u klima uređajima, iako se pojavljuje i u dizalicama topline.
Prednosti R32 u odnosu na R410A su: niži GWP za 2/3; potrebna manja količina radne tvari za isti efekt; jednokomponentna radna tvar.
Nedostatak R32 u odnosu na R410A je kategorizacija u kategoriju vrlo malo zapaljivih radnih tvari (A2L) za razliku od R410a koji je u kategoriji nezapaljivih radnih tvari (A1).